malinkraft.blogg.se

Tröttsam matvägran!

Kategori: Allmänt

Vad fruktansvärt frustrerad jag blir på det här med maten! Är det någon form av barnmisshandel att tejpa fast huvudet mot stolen så att det inte snurras bakochfram så fort jag för skeden mot munnen!? (nej, självklart ska jag inte göra det...) ( ... eller?) (nejdå).
 
I flera veckor har detta vägrande pågått. De första skedarna går bra, typ fyra fem stycken. Sen är det bom stopp med hopknipna läppar och ett huvud som vänds bakåt, eller för den delen från sida till sida så maten till slut är utsmetad från öra till öra men inte en smula i magen. Det går väl an om det är några gånger men som idag tillexempel så VET jag att hon inte är mätt.
 
Hon åt halvkasst till frukost halv åtta, sen styrde vi mot Hjo och där var det lunchdags runt tolvtiden. Signe totalvägrade och skrek och betedde sig så där gick det inte få ner mer än kanske tre skedar, inte en desserten gick an. Nästan tillbaka i stan klockan fyra åt hon en yoghurt-smoothie (färdig från affär, 90g) ordentligt. Nu är klockan sex och hon har inte ätit ett helt mål sedan frukost, och som jag sa så var det ju inte ordentligt det heller. Tio timmar och ingen aptit, hur gör man?
 

KOMMENTARER:

  • stina säger:
    2013-06-09 | 19:27:40

    Hmm trixigt! Det enda jag hört är att man inte ska lirka och truga. Krånglar dem, får dem ingen mat. Dem kommer ju inte svälta. Men ligger det nåt mer bakom, eftersom det gått såpass lång tid, skulle nog jag ringa o prata med bvc. Ta en vikt osv. Men "tvingar" man till att äta känns det lite som att det får motsatt effekt. Ring o hör m bvc!

    Svar: Ja, på BVC sa de att vi skulle sluta mata henne om hon vägrar, hålla matstunderna korta och roliga liksom. Det är ju lite jobbigt att hon krånglar då vi även har en ständigt planande viktkurva och då vill vi ju såklart att hon ska äta. Gärna MYCKET! Under senaste bvc-besöket (samma dag som jag skrev inlägget) så hade hon ökat 260 gram på nästan en månad, ganska klent. Hon har tappat två kanaler på kurvan men hon ligger ändå på normalkurvan nu så det lär ju ordna upp sig framöver. Men jobbigt när det krånglar!!
    Malle

  • Malin säger:
    2013-06-09 | 21:28:25

    Bvc's svar är förmodligen som Stina skrev i kommentaren ovan. Ett barn svälter sig inte.
    Min kompis hade samma problem som du. Sonen vägrade, allt.

    Jag tror inte på Bvc's råd.
    Jag tror på att INTE göra matstunden till något jobbigt. Signe kanske är rädd, kanske satt i halsen.
    Att sätta sig i stolen kanske gör att hon minns, och att bli matad kanske inte är hennes grej.
    Är hon stor nog att pilla med lite mat själv? En gurkstav, morotstav eller liknande, så att hon själv får bestämma och välja takten?
    Ger du henne burkmat el vanlig mat? En del vägrar det ena, äter det andra.

    Finns det nåt hon gillar?
    O äter spagetti o köttfärssås, så ett tag åt vi det varje dag, tills han vande sig.
    Ett tag vägrade han för att den va varm, då fick han kall.

    Jag tror på, att de behöver vänja sig, och helst utan krav och stress. Sedan vad de äter är inte jätteviktigt. Får du i henne välling en gång på dagen så svälter hon inte.

    Ge henne tid. Det kommer ge sig. :)

    Svar: Ja, de sa samma saker och jag fick med mig en broschyr som stämmer bra överens med det du skrivit här. Det känns viktigt att inte göra måltiden till nåt negativt. Det var ett par punkter om vad man inte ska göra också, bland annat att inte prata om matproblemen inför barnet och att inte belöna/bestraffa när det går bra eller dåligt. Inte för att jag bestraffar, men jag säger ju till henne (eller har sagt) att hon äter precis heeeelkasst. Skärpning på mig! Hoppas det ger med sig relativt snart! :)
    Malle

  • Mli säger:
    2013-06-09 | 22:45:14
    Bloggadress: http://litenstjerna.blogg.se

    Jag lirkar och trugar! Om man vill ge sig på det har jag följande tips
    - egen sked, lite avledande att sitta o pilla med något själv så kanske mamma hinner stoppa in skedar emellanåt

    -låt det ta tid (Affes mat fick jag värma 3-4 gånger / måltid ibland)

    - visa inte att du är frustrerad (det lilla livet vet precis att då slipper hon snart det här)

    -avledande leksak så mamma kan mata under tiden körde jag nästan jämnt, nu har det löst sig så att han äter själv.

    - och sist men inte minst, panika inte. En dag med dålig matlust kan ju vi också ha. Men förstår om det känns jobbigt när många måltider blir jobbiga. Affe fick jag lura ideligen ;-) Puss o kraaam!

    Svar: Jag har försökt med avledande grejer men den här bruden kniper ihop läpparna så det är omöjligt att få in en sked :P Igår tittade hon på Meja och Oliver när dom åt och det gick mycket bättre efter det, får helt enkelt skaffa en onge te ;) Haha.
    Jag ska jobba på att inte bli frustrerad, äter hon inte får det la va, hon blir ju hungrig nån gång snart igen liksom :)

    Ser fram emot köttbulledan! :D Puss o kraaaam!
    Malle

  • Stina säger:
    2013-06-10 | 12:01:44

    Hehe jag lirkar och trugar också såklart. Men vår lille har alltud gillat mat och äter typ allt. Men ibland är det för mkt annat som är intressant så då har vi också kört avledande manöver; en till sked eller leksak. Men då snackar vi nån måltid då och då. Men nåt som amandus nästan alltid fått göra är att pilla o plocka själv med en del av maten han ska äta. Jag matar och han får äta lite majs, puffar, smörgås vid sidan om. Lite lättare än att han ska försöka slurpa i sig köttfärssås själv ;)

  • Caroline säger:
    2013-06-11 | 22:30:25

    Tänder? Ont i halsen? Ge bara dom där skedarna som går bra, ta en paus ge lite igen? Testat majsbågar att knapra på? Fortsätt som du gör men "ge upp" tidigare eller som dom andra säger distrahera med leksak/egen sked. Får hon i sig vätska (?!)så är det nog ingen fara. Lycka till och det vänder säkert snart =D

    Svar: Vi har trott länge nu att det kanske är tänder på G, men det kommer ju för tusan aldrig några haha. Hon äter bra men tröttnar fort. Majskrokar funkar kanon, även smörgåsrån och dricker bra gör hon. Jag uppfattar nog att kvällsvällingen går ner betydligt lättare än förr också men det kan ju bero på att hon är hungrigare då efter att ha strulat på dagen. Vi testar med lite olika plock nu och försöker minska ner på burkarna ifall hon tycker "gegget" är äckligt plötsligt. Tack :)
    Malle

  • Caroline säger:
    2013-06-14 | 12:37:55

    Tänderna kan ta en hel evighet innan dom visar sig ;) Nedrans påhitt det där :(

    Svar: Ja, helt galet... Stackars lilla munnen.
    Malle

Kommentera inlägget här: