malinkraft.blogg.se

Bara om höns.

Kategori: Allmänt

Jag har alltid velat ha hönor när jag "blir stor" och bor i hus. Bejb delar min höns-dröm och när vi kommit i ordning med vårt eget boende ska vi låta den urblåsta ladugården bli bla hönshus på nytt. Jag är barnsligt förtjust i hönor med pälsbeklädda fötter och har fram tills idag haft Silkeshöns högst på listan, men nu har jag fallit för sorten Brahma.


Brahman kan bli upp till 75 cm hög men trots sin storlek är det väldigt ovanligt att den blir aggressiv. Tvärtom vill den gärna vara med i trädgården och även sitta och mysa i knät på husse och matte ;) Det är den enda hönsrasen som har rovdjursblick, vilket skär sig lite mot beteendet, men oj vad fina dom är!

 

 


Brahma.


Tyvärr är det
så att Brahman inte lägger så mycket ägg som vi önskar, med ett ungefärligt antal på 150 ägg om året (och då är det en del som går till spillo då Brahman är både tung och klumpig) så får vi kanske se till den faktorn istället. Orpington är en annan ras som är både bulliga och fina samt lägger mycket ägg, rasen finns även i en dvärgvariant som inte kräver lika mycket utrymme (och framförallt inte lika mycket utrymme som en Brahma hehe).


Orpington.


KOMMENTARER:

  • Mli säger:
    2011-03-23 | 09:17:20
    Bloggadress: http://litenstjerna.blogg.se/

    Hönaa pönaa i det grönaa

  • Mli säger:
    2011-03-23 | 10:49:10
    Bloggadress: http://litenstjerna.blogg.se/

    Nu har jag inspirerats av dina underbara ögonfransar och också beställt neulash! Nu ska mina kortisar blir låånga =) Får hoppas att de inte hänger ner i ögonen sen, så tjocka som de är, haha! Längd uppåt vill vi ha :P Så kul produkt och fungrade ju verkligen asbra på dig, bara att hoppas på lika bra här =)



    PUSS!!

  • Malle säger:
    2011-03-23 | 15:08:45
    Bloggadress: http://malinkraft.blogg.se/

    Mli: Hööööööna pöööööna! Visst är de fina, lurvbollarna? :)

    Japp, jag såg det i bloggen! Det blir nog jättebra! Mina har schvungats uppåt så jag hoppas du blir nöjd också! :) PUSS!

  • SchwängIngvars säger:
    2011-03-23 | 20:45:47
    Bloggadress: http://ingvarsdotter.blogg.se/

    Jag blir så glad när jag läser dina uppdateringar. En liten röst i mig säger att "men hjälp. hur ska det gå?" men det är den där lilla tanten som jag motar bort. Sen tänker jag på hur lycklig min fina Malle låter, och så vänder jag upp ansiktet mot solen, drar ur de bleka fötterna ur innetofflorna och tar en slurk kaffe till. För JODÅ JAG SITTER PÅ MIN EGEN FÖRSTUTRAPP OCH DET ÄR EN BLOODY AWESOME SUNNY DAY IN CANADA JÄÄÄÄÄ!! Livet, bring it on liksom! Och köp höns! Jag har hönsskräck sen liten som bör botas!Köss på daj, schnygging!

  • Malle säger:
    2011-03-24 | 01:21:16
    Bloggadress: http://malinkraft.blogg.se/

    SchwängIngvars: Härligt :) Haha, stoppa undan den där tanten ;) Det kommer gå galant detta, varför skulle det inte liksom hehe. Jag är lyckligast i världen och kan fan inte få det bättre, glad - gladare - MALLE! :D Känner mig som världens lyckligast lottaste (Hur fan böjer man den meningen??? Hahahah!)

    Jag ska bota din hönsskräck när du kommer hem nästa vår ;) KÖSS!

Kommentera inlägget här: